Friday, May 16, 2008

Hari Nakba - GPTD Palestin



Wisma PBB, Damansara – GPTD menyertai penghantaran petisyen membantah pendudukan dan kekejaman Israel ke atas rakyat Palestin sempena Hari Nakba (15 Mei) iaitu ulangtahun ke 60 Israel menduduki Palestin. Petisyen diserahkan kepada wakil PBB di Wisma PBB di Jalan Dungun, Damansara. Turut hadir wakil-wakil Ngo seperti ABIM, CI, JIM, PACE, ISMA, PKPIM, TERAS dan lain-lain.

Nakba bermakna penderitaan di mana pada 15 Mei, Israel telah menubuhkan negara mereka secara haram dengan menafikan hak dan kedaulatan Palestin.

Sebelum ini juga, peristiwa Deir Yassin, kampung pertama Palestin yang telah dicerobohi pada 9 April 1948 dan secara sistematik, tentera Israel telah membunuh sebahagian penduduk Palestin yang berada di dalamnya. Mereka ingin merampas Kampung Deir Yassin yang terletak di tanah tinggi iaitu di koridor laluan Tel Aviv ke Jerusalem untuk dijadikan sebahagian tanah jajahan Israel.

ABIM melalui GPTD telah mengetuai Rabithah Syabab, Muassasah AlQuds bagi merancang pelbagai aktiviti berkaitan dengan isu Palestin termasuk menghantar grup khidmat sosial untuk membantu belia Palestin di Kem Pelarian di Lubnan.

Justeru pihak GPTD berharap ada pihak di kalangan penggerak atau bukan penggerak untuk membantu grup GPTD Palestin merangka program-program dalam memperjuangkan isu Palestin. Sesiapa yang berminat untuk sertai GPTD Palestin sila emailkan ke jufitri1979@yahoo.com untuk menyertai grup ini.