Wednesday, September 16, 2009

Ramadhan dan Khidmat Bakti

Johol- 16 September 2009 / 26 Ramadhan 1430 - Ahli GPTD digalakkan berterusan melakukan kerja-kerja khidmat sosial memandangkan teras objektif ketiga GPTD adalah untuk menggalakkan kerja-kerja kesukarelaan. Saudara Jufitri,Pengerusi GPTD dan saudara Kamarul Arifin, Ahli Majlis Tertinggi GPTD telah berkesempatan berbuka puasa dengan belia orang Asli Kampung Air Rengas Johol, Negeri Sembilan. Saudara Kamarul telah mencadangkan agar salah satu program persediaan GPTD sebelum ke luar negara adalah bersama belia orang asli di kampung tersebut.



Sementara itu, saudara Jufitri dan saudara Abdul Hakim, Penolong Setiausaha Agung juga berkesempatan mengiringi saudara Razak Idris, Presiden ABIM mengunjungi Rumah Iman dan berbuka puasa bersama penghuninya. Rumah Iman merupakan rumah pemulihan akhlak dan jiwa remaja lelaki dan perempuan yang terjebak dalam kancah masalah sosial seperti zina, derhaka ibubapa dan lain-lain. Rumah ini terletak di Bukit Beruntung, Hulu Selangor dan diletakkan di bawah naungan ABIM dan digerakkan sepenuhnya oleh aktivis Sahabat Iman dan Insan (SIDIM) di bawah pimpinan Ustaz Hanafiah Malek . Aktivis GPTD juga digalakkan membuat kerja-kerja khidmat sosial di sini dengan memberikan motivasi kepada mereka, mengajarkan skil-skil kehidupan dan menghulurkan bantuan dalam bentuk wang ringgit.

Pihak ABIM juga bercadang menyediakan platform kepada remaja-remaja yang sudah insaf ini agar mereka boleh terus menjadi insan berguna kepada agama, bangsa dan negara. Ikuti sebahagian kisah silam remaja tersebut di http://intim.wordpress.com/2007/06/16/kisah-benar-penghuni-sidim-anak-derhaka/.