Wednesday, September 03, 2008

Perutusan Kemerdekaan & Ramadhan



Kemerdekaan pada tahun ini menjadi terlalu bermakna bagi umat Islam kerana ia datang sehari sebelum kehadiran bulan Ramadhan.

Seperti yang saya ungkapkan baru-baru ini di UITM Jengka ketika menyampaikan syarahan bertajuk ‘Kemerdekaan dari Perspektif Islam’ di hadapan lebih 300 pelajar bahawa, kemerdekaan yang haqiqi adalah kemerdekaan dari sudut aqidah. Iaitu berjaya membebaskan diri dari sebarang unsur syirik dan mengukuhkan keyakinan kepada mentauhidkan Allah yang Maha Esa. Kita harus berasa bahagia jika kita berjaya memahami erti kemerdekaan yang sebenar seperti yang diungkapkan oleh Dr. Muhammad Nur Manuty, Mantan Presiden ABIM dalam makalah beliau, “Islam dan Jiwa Merdeka” sebagai “..bahagialah suatu bangsa yang benar-benar memahami erti kemerdekaan”

Saya juga rasa amat berbahagia kerana dengan izin Allah berjaya menyampaikan mesej sebenar kemerdekaan kepada peserta pada malam tersebut berdasarkan maklum balas sistem pesanan ringkas (sms) yang saya terima daripada saudari Ain (Pelajar UITM Jengka) berbunyi “Pd pndpt sy, crmah tu sgt mnarik. Isu smasa yg dbncgkn dpt dlontarkn dgn kreatif. Erti kmrdekaan yg dbncngkn myedrkn sy, bhw rmaja skrg ni da kurg mghyti erti kmrdekaan mnurut islam. Rmi da trjajah dn pmkirn dn ideologi brt...”. Begitulah bunyi ayat sms tersebut.....

Bacaan lanjut di http://gptd-spain.blogspot.com