Friday, September 12, 2008

Aktifkan Ramadhanmu : Tugas Menyampaikan Cahaya

Dr. Wan Nudri Wan Daud memberikan ucapan perasmian.

10 September 2008 : Alhamdulillah, Iftar Jamaie dan Bengkel Aktifkan Ramadhanmu ternyata memberiikan satu pengalaman menarik yang boleh dikongsi. Kehadiran peserta-peserta pelbagai kaum yang memenuhi dewan aerobik Kompleks Sukan USM memberikan satu kelainan dalam bengkel penghayatan Ramadhan berbanding yang pernah saya ikuti sebelum ini di tempat lain. Majlis ini merupakan kali pertama dianjurkan oleh Skuad Kerohanian Batch, Persatuan Pelajar Sains Kesihatan (PPSK) dengan kerjasama Pusat Islam USM Kubang Kerian. Pihak penganjur telah mengundang saya bersama sahabat-sahabat Grup Pengkaji Tamadun Dunia (GPTD) Kelantan dan Islamic Outreach ABIM Kelantan untuk mengendalikan bengkel Aktifkan Ramadhanmu di dewan ini. Majlis ini dirasmikan oleh Timbalan Pengarah Pusat Islam USM Kubang Kerian , Dr. Wan Nudri bin Wan Daud.

Saya kagum dengan "sahabat-sahabat" baru saya dari non-muslim yang memberikan penghomatan dan komitmen untuk menghadiri bengkel ini tanpa ada rasa kejanggalan walau sedikitpun. Bahkan komitmen mereka sangat menghidupkan suasana lebih-lebih lagi semasa program LDK. Saya memulakan bengkel dengan mengalu-alukan teman-teman kepelbagaian ini supaya menganggap pertemuan hari ini sebagai pertemuan yang unik yang akan menzahirkan tautan persaudaraan dan kemesraan yang saya sandarkan melalui maksud surah

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain)." - Surah Al-Hujurat : 13.

Saya memulakan bengkel dengan membawa audien menghayati 5 tindakan asas yang menjadi fitrah semua manusia iaitu :

A. Kekuatan Diri (personnal Strengh)
1. Penetapan Matlamat (Mission Statement)
- Tentukan niat dan matlamat hidup .

2. Membangunkan Karekter diri (Charecter Building)
- Karekter diri yang baik seperti tekun,prihatin, sopan, rendah diri, toleransi dan lain2.

3. Kendalian Diri (self Control)
- Cari kemahiran-kemahiran yang boleh memantapkan diri seperti kemahiran fizikal dan mental.

B. Pembangunan Masyarakat (Sosial
4. Kerjasama Strategik (Stretegic Colabboration)
Kena wujudkankan kerjasama dan bersatu untuk membina masyarakat yang lebih baik seperti kesatuan masyarakat, membangun ekonomi masyarakat dan lain2.

5. Hasilkan (perbanyakkan) tindakan (Total Action)
- Melalui kesatuan masyarakat, perbanyakkan tindakan-tindakan yang akan memberikan kebaikan kepada masyarakat seperti membantu mereka yang susah, mencegah keburukan secara bersama, membina peradaban dan tamaddun secara seimbang dan lain-lain.
Kelima-lima tindakan asas di atas inilah yang secara logiknya, semua manusia telah amalkan tanpa mengira bangsa dan agama, semua melakukan kelima-lima di atas sebagai panduan asas sebagai seorang manusia dalam hidup bermasyarakat. Inilah fitrah manusia. Kalau tidak melakukan kelima-lima di atas , nescaya pincanglah hidup sebagai seorang manusia.

Kemudian saya cuba kaitkan 5 tindakan asas di atas dengan Prinsip Rukun Islam yang dihayati oleh umat Islam iaiatu syahadat, solat, puasa , zakat dan Haji :

- Mengucapkan dua kalimah syahadat dan niat kerana Allah merupakan penetapan matlamat (mission Statement) orang Islam sebagai khalifah di muka bumi.
- Akhlak dalam solat seperti tekun, khusyuk, fokus, positif, rendah diri, dan lain-lain merupakan latihan kepada umat Islam yang wajib dizahirkan dalam realiti kehidupan sebagai pembinaan karakter diri yang mempunyai akhlak yang mulia.
- Berpuasa di bulan Ramadhan merupakan satu-satunya latihan secara langsung dari Allah kepada oang Islam untuk melatih kendalian diri (self control) yang bukan sahaja hanya mengawal fizikal (dari makan dan minum), malah mental seperti mengawal dan membina kecekapan emosi seperti menahan marah, mengelak dari membuat keburukan dan maksiat dan lain-lain.
- Membayar zakat merupakan satu-satunya kerjasama strategik umat Islam membangunkan ekonomi umat Islam dan membantu meringankan umat yang kesusahan.
- Manakala ibadah Haji dapat digambarkan sebagai aplikasi tindakan diri yang menzahirkan keimanan, akhlak dan kekuatan diri dalam bentuk tindakan. Gambarkan ibdah-ibadah sewaktu menunaikan haji. Melontar Jamrah , Tawaf,wukuf. Semua aktiviti itu menggunakan kudrat fizikal. Jadi dalam kehidupan, Haji digambarkan sebagai Total Action yang diserlah secara fizikal seperti mempertahankan negara, membina tamadun insan dan material seimbang, amal maaruf nahi mungkar, mendidik generasi muda dan sebagainya. Kesemua tindakan ini merupakan tindakan-tindakan yang lahir dari kekuatan iman (suara hati).


Setelah peserta memahami perkaitan di atas barulah saya menerangkan secara detail tentang hikmah berpuasa. Dua Hikmah penting yang cuba saya huraikan tentang puasa iaitu berfungsi untuk menghayati dan merasai keperitan yang ditanggung oleh mereka yang miskin dan mengalami musibah seperti peperangan, bencana, kemiskinan dan sebagainya .

Dan keduanya untuk membina kekuatan, ketahanan, melatih disiplin diri melalui penahanan fizikal dan mental. Sahabat-sahabat boleh melihat secara slaid perbentangan melalui link ini untuk melihat bahan perbentangan (klik di sini). Hasil perbentangan diperhalusi semasa Latihan Dalam kumpulan (LDK).

Alhamdulillah, respon peserta semasa dalam LDK amat positif. Dengan izin Allah, apa yang disampaikan tadi telah menemui titik-titik kebersamaan antara peserta. Ditambah lagi dengan kecekapan fasilitator dari skuad Kerohanian Batch PPSK (Persatuan Pelajar Sains Kesihatan) menambahkan lagi ramuan kemesraan antara mereka semasa berbincang.

Sesiapa sahaja yang berada dalam dewan aerobik USM akan terasa kemanisan perpaduan sesama mereka. Kemesraan sehingga terlupa bahawa peserta akan berbuka puasa selepas itu. Ini satu permulaan yang baik. Bahkan ada diantara mereka (non-muslim) yang mula memahami erti puasa dan ibadah lain umat Islam merasa ia satu pengalaman yang menarik dan akan membantu menerangkan kepada kawan-kawan mereka yang lain tentang input yang mereka terima dalam bengkel ini sebab ada dikalangan mereka yang mempunyai tanggapan yang salah terhadap Islam.

Teringat saya akan ungkapan Pak Ary Ginanjar Agustian (Trainer ESQ Leadership ) semasa saya mengikuti training ESQ dahulu :

Jika dalam buku ini ada Rukun Iman, Islam dan Ihsan,
Bukan beerti ekslusivisme aliran atau agama,
tapi keinginan untuk menyampaikan kebenaran.

Kalau dalam buku ini ada Al-Quran,
Ini bukan untuk golongan (Islam) sahaja,
Tapi untuk seluruh umat manusia.

Bukan Al-Quran untuk Islam,
Bukan Dunia untuk Islam,
Tapi Al-Quran dan Islam untuk Dunia,
Islam merindukan perdamaian dan kebahagian sejati,
Bersama dengan yang lain.


Majlis berakhir dengan iftar jamie (berbuka puasa) di perkarangan pusat Islam USM Kubang Kerian. Semoga program sebegini dapat dimanfaatkan dengan lebih baik lagi di masa hadapan. Dikala negara sedang menghadapi pelbagai isu yang berkaitan sentimen kaum, namun di sini membuktikan bahawa kemesraan dan toleransi antara kaum di Universiti USM amat baik dan hebat!! Semoga USM yang diiktiraf sebagai Universiti APEX kini dapat membuktikan kepada dunia bukan sahaja dari segi kecemerlangan akademik dan pengurusan , malah menonjolkan nilai perpaduan antara kaum yang terunggul di dunia.

Post moterm selepas terawikh

Barisan pemuda yang optimis dengan tanggungjawab.

Srikandi yang komited.

Menerima cenderahati dari penasihat Skuad Kerohanian Batch PPSK


(Sumber: PenaFatih)