Saturday, June 17, 2017

Kuliah Ramadhan 2017

 KULIAH RAMADHAN 2017 "KEMBARA RAMADHAN IBN BATTUTA" 






Pada 17 Jun 2017, Grup Penjejak Tamadun Dunia (GPTD) telah mengadakan Kuliah Ramadhan. Tahun ini kami membawakan tajuk yang mungkin jarang sekali kita dengar, "KEMBARA RAMADHAN IBN BATTUTA". Tajuk ini dikupas oleh penterjemah buku Rihlah Ibn Battuta iaitu Dr. Syed Nurulakla.

Ibn Battuta adalah seorang pengembara Islam tersohor dan ulama zaman pertengahan Maghribi, yang diiktiraf secara meluas sebagai salah seorang pengembara terhebat sepanjang zaman. Beliau terkenal dengan pengembaraannya yang luas. Sepanjang tempoh tiga puluh tahun, Ibn Battuta melawat kebanyakan dunia Islam yang terkenal dan juga tanah bukan Islam. Perjalanannya termasuk perjalanan ke Afrika Utara, Afrika Barat, Timur Tengah, India, Asia Tengah, Asia Tenggara dan China.

Waktu kuliah disampaikan bermula jam 6.00 petang di Lantai Tiga GPTD. Pelbagai ilmu yang bermanfaat dikongsi bersama kami. Banyak juga pengalaman yang kami terima daripada beliau mengenai pengembaraan Ibn Battuta. Selesai sesi kuliah, Majlis Iftar Ramadhan pula menyusul. 

Berikut ialah video live kuliyah yang disampaikan oleh 
Dr. Syed Nurulakla mengenai kembara Ibn Battuta: 

 https://www.facebook.com/gptdhq/videos/vb.79429442341/10155547006122342/?type=2&theater


Berikut ialah gambar keadaan semasa program dijalankan serta buku-buku Rihla Ibn Battuta 


Buku Rihla Ibn Battuta dalam Bahasa Arab Jilid 1



Buku Rihla Ibn Battuta jilid kedua







Ketika kuliah sedang berlangsung










0 comments: