Tuesday, August 07, 2012

Jejak Laksamana Cheng Ho di China

Seramai 4 orang aktivis dari Grup Cheng Ho akan manjalankan misi "Jejak Laksamana Cheng Ho di China" pada hari raya ini. Pengembaraan yang akan mengambil masa hampir dua minggu mejelajah daerah Guangzhou & Kunming Yunnan.

Antara objektif misi ini adalah mengkaji pengkisahan sejarah laksamana cheng ho sambil melakukan aktiviti khidmat sosial seperti melawat masjid-masjid di china dan madrasah serta kajian ketamadunan. Di samping itu juga, membentuk sukarelawan muda yang bakal melakukan anjakan paradigma serta mendedahkan mereka dengan isu-isu antarabangsa dan dunia global dalam proses penjanaan minda yang positif dan cemerlang. Selain itu, mereka dapat membina jaringan antarabangsa terutamanya di kalangan belia dan mahasiswa/i malaysia yang berada di china.

Selepas tarikh tersebut 3 orang akan pulang ke tanah air manakala seorang aktivis lagi akan tinggal di sana lebih kurang satu tahun untuk meneruskan misi tersebut. 

Sementara itu, bagi menjayakan misi tersebut mereka masih memerlukan dana untuk menampung kos perjalanan, penginapan dan sebagainya. Perhatian kepada sesiapa yang ingin menghulurkan bantuan dana, sumbangan boleh disalurkan ke akaun CIMB Islamic (12190000828102) atas nama "Kelab Generasi Pemuda Tamadun Dunia".

Semoga sumbangan anda semua dapat melancarkan misi ini.

0 comments: