Monday, April 12, 2010

Tuhan sebagai teras masyarakat madani

Bestari Jaya, 7 April 2010 - Siri Pilot Grup Pengkaji Tamadun Dunia, Pidato Lorong Tengah dengan tema Membina & Memimpin Masyarakat Madani telah datangkan khas Pemidato pertama, Sdr. Jufitri Joha (Pengerusi GPTD Pusat) yang baru sahaja pulang semalam. Perkongsian ilmu dan pengalaman berdasarkan enam bulan beliau berada di UK menyambung pengajian sarjana dalam bidang Belia dan Khidmat Masyarakat. Idea-idea segar beliau sampaikan kepada hadirin yang hadir sangat mengujakan. Turut di sentuh soal kecelaruan tamadun barat yang menuju keruntuhan sosial ekstrim. "Kelab Gay, Lesbian ditubuhkan di Universiti Durham atas nama kebebasan dan hak asasi", kata beliau dalam pidatonya.

Pemidato kedua Sdr Mustaffa Kamil Ayub (Aktivis Politik & Mantan Presiden PKPIM) telah mengulas sedikit tulisan buku beliau yang bertajuk "Masyarakat Madani & Idealisme Politik" dan menekankan soal peranan mahasiswa turut terlibat dalam pembentukan masyarakat madani yang berprinsipkan keadilan sosial, ketulusan & kebenaran. Ketika menjawab isu yang ditimbulkan oleh mahasiswa tentang AUKU, beliau menjelaskan: "Saya memimpin mahasiswa pada era 80-an, ketika itu sudah ada AUKU tetapi saya fikir itu tidak menjadi halangan kerana saya berjaya menggerakkan aktivisme sehingga beribu mahasiswa diseluruh negara". "Ketika saya menjadi Presiden MPP di UKM saya jemput ahli politik pembangkang (DAP) dan kerajaan (BN) untuk membincangkan isu negara, kemudian kita serahkan kepada mahasiswa fikir mana baik, mana buruk", tambah beliau semasa respon balas persoalan Sdr Nor Hafiz Razali, Exco Majlis Perwakilan Pelajar, Unisel.

Secara keseluruhannya, proses pembentukan masyarakat madani (sivil) perlu berteraskan kepada ketuhanan jika tidak tamadun tersebut akan kembali jatuh sebagaimana yang telah ditegaskan oleh Sdr Jufitri Joha. Di hujung program, persembahan ekspresi puisi diiringi petikan gitar telah disampaikan oleh Sdr Sazni (Puisi Rendra) dan Sdri. Falik (Syair Ibn Battutah).

- Unit Media