Monday, April 12, 2010

MPAT ke-2 : Presiden GPTD sampaikan ucaptama


Bestari Jaya, 8 April 2010 - Grup Pengkaji Tamadun Dunia, Unisel telah melangsungkan Majlis Perhimpunan Agung Tahunan (MPAT) Kali Ke-2 di Bilik Seminar, Fakulti Industri Teknologi Maklumat. MPAT telah dirasmikan oleh Sdr. Muhammad Suhail Ahmad, Presiden GPTD Pusat dan beliau telah menyampaikan Ucaptama bertajuk Cabaran & Perjuangan Kelompok Awal. MPAT kali ini telah memperkenalkan dua anugerah tokoh iaitu Anugerah Tokoh Ibn Battutah dan Anugerah Tokoh Hamka. Majlis Khas GPTD UNISEL telah bersetuju untuk menobatkan anugerah tersebut kepada dua calon iaitu Sdri. Wan Ritini Wan Ismail (Anugerah Tokoh Ibn Battutah 2010) dan Sdri. Junaidah Ismail (Anugerah Tokoh Hamka 2010). Anugerah telah disampaikan oleh tetamu kehormat, Sdr. Muhammad Suhail Ahmad.

Kriteria pemilihan calon bagi anugerah tokoh berdasarkan komitmen semasa menjalankan tanggungjawab terhadap organisasi dan misi luar negara. Selain itu perubahan sikap selepas pulang misi luar negara dan penerapan nilai yang ada pada tokoh tersebut merupakan nilaian paling utama. Sdri Wan Ritini Wan Ismail telah mengikut Ekspedisi Generasi Muda ke Aceh untuk menjejak pengembaraan Ibn Battutah yang pernah singgah ke Samudra Pasai. Sdri. Junaidah Ismail pula merupakan ketua Ekspedisi Meneladani Pemikiran Hamka (XPDC HAMKA) telah memimpin aktivis Grup Hamka ke Maninjau, Sumatera Barat untuk berbakti dan mengkaji pemikiran Buya Hamka.

Ucapan Dasar Presiden telah disampaikan oleh Sdr Nor Hafiz Razali dengan penuh bersemangat dan sesekali lucu. Bertemakan 1 GPTD : Kerja didahulukan, Komitmen diutamakan Sdr Nor Hafiz meninggalkan pesan-pesan buat kepemimpinan masa depan dalam mengharungi cabaran mendatang. Selepas itu, sesi pembentangan dan pengesahan minit mesyuarat, laporan program dan laporan kewangan. Beberapa perwakilan bangkit memberikan usul dalam soal kepemimpinan dan kaderisasi. Sebelum ini perwakilan juga turut membahaskan ucapan dasar presiden dalam menghazam intipati penting hasrat dan harapan presiden.

Pengerusi Tetap, Safaruddin Jhinku (Presiden Persatuan Penggerak Mahasiswa Unisel) kemudian mengumumkan membubarkan kepemimpinan GPTD UNISEL sesi 2009-2010 secara rasminya. Selepas itu, tiba kemuncak MPAT dengan pengumuman pelantikan kepemimpinan yang baru bagi sesi 2010-2011. Sdr. Nor Hafiz Razali dan Wan Ritini Wan Ismail telah diberi peluang memberi ucapan penangguhan. MPAT selesai dengan ucapan presiden baru, Sdr Muhammad Izzat Chiaril Anuar.



-Unit Media