Thursday, July 31, 2008

Pengerusi GPTD Di Sana Sini 3



Pengalaman yang saya timba semasa Eksplorasi Sepanyol-Amerika Latin pada tahun 2005 menyebabkan saya terus bertekad untuk bekerja keras menyebarkan Rahmat Allah atau dalam kata lain berdakwah menyebarkan kesedaran beragama dan berbangga dengan Islam.

Sudah tentu Eksplorasi Sepanyol tersebut bertujuan melihat keagungan peninggalan Tamadun Islam. Selain itu ia bertujuan mempelajari sejarah jatuh bangun sesebuah tamadun dengan memfokuskan faktor-faktor kejatuhan. Ia dihayati dalam konteks belia agar faktor-faktor kejatuhan tersebut tidak diulangi oleh belia di Malaysia. Benarlah seperti kata-kata George Santayana dalam The Life of Reason, “Those who cannot remember the past are condemned to repeat it.” Inilah yang membuat saya harus terus berjuang membuka kelopak mata setiap belia dan remaja berkenaan hal ini.

Melalui experiential learning ini, saya berusaha untuk berkongsi berkenaan perkara ini kepada para belia dan remaja di Malaysia melalui pendekatan dan penyampaian yang menarik kerana subjek Sejarah dan Ketamadunan ini semakin terhakis minat belia dan remaja terhadap dua subjek ini. Sedangkan ianya satu madah yang amat bernilai untuk panduan belia dan remaja. Semoga pendekatan baru dalam mendekatkan belia dan remaja kepada Sejarah dan Ketamadunan ini mampu membuatkan mereka belajar sesuatu yang berharga daripadanya seperti kata George Bernard Shaw, “Hegel was right when he said that we learn from history that man can never learn anything from history......”

Sambungannya di http://gptd-spain.blogspot.com