Friday, February 29, 2008

Ziarah ke Selatan Thai

Selatan Thai, 22-24 Februari 2008 - Abdul Hakim Shahbuddin telah mewakili GPTD ke Selatan Thai program yang dianjurkan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM). Ziarah yang berlangsung selama tiga hari itu bertujuan membina jaringan antara pelajar Malaysia dan pelajar Selatan Thai. Program ini juga bertujuan meninjau keadaan yang berlaku di sekitar negara ini.

Banyak tempat yang diziarahi seperti Angkatan Belia Islam Thailand (YMAT), Kolej Islam Yala, Universiti Songhkla Pattani, Darul Ayytam, Masjid Krisek dan laini-lain lagi. Peserta di bawa sendiri melihat bekas tapak pembunuhan penduduk Islam beramai-ramai di Masjid Krisek dan sebagainya. Persetujuan juga telah dicapai antara kedua-dua belah pihak iaitu pelajar Malaysia dan pelajar Selatan Thai akan bekerjasama dalam memastikan keamanan kedua-dua negara.

Antara program susulan yang boleh dilaksanakan selepas ini ialah menjadi tenaga pengajar di Selatan Thai terutamanya di Darul Ayytam. Darul Ayytam ialah sebuah institusi yang menempatkan anak-anak yatim dari segi pendidikan dan tempat tinggal. Untuk itu tempat ini boleh dijadikan tapak latihan bagi sukarelawan GPTD menjadi tenaga pengajar di sini mengajar bahasa, teknologi maklumat dan sebagainya. Sukarelawan wanita adalah lebih diutamakan kerana keseluruhan anak yatim di sini adalah wanita.