Program dimulakan dengan orientasi selama 3 hari bermula 10-12hb November 2007 yang diadakan di Kompleks Belia dan Sukan Johor Bahru. Orientasi ini diadakan bagi memastikan setiap peserta lebih bersedia tidak kira dari segi spiritual atau fizikal sebelum menaiki kapal. Ini kerana program ini bukan program yang biasa kerana kita berhadapan dengan laut. Antara yang diterapkan sepanjang orentasi ialah semangat kerjasama dan setia kawan melalui beberapa modul yang bermanfaat. Peserta juga diajar cara keyakinan diri melalui pengucapan awam. Ini secara tidak langsung menjadikan setiap peserta lebih berani dalam menghadapi sesuatu situasi.
Para peserta berbincang menyiapkan logo kumpulan
Membuat pembentangan logo, misi dan visi kumpulan.
Pada 13hb November 2007 peserta bertolak ke Jeti Lumut, Perak bagi memulakan pelayaran. Lebih kurang pada jam 10 pagi peserta telah menaiki kapal Puteri Mahsuri. Selepas menaiki kapal peserta diperkenalkan dengan krew-krew kapal dari kapten sehinggalah jurulatih. Peserta telah di bahagikan kumpulan mengikut awasan masing-masing termasuk awasan hijau, merah dan biru. Setiap awasan juga diawasi oleh seorang jurulatih. Selepas itu peserta dibawa setiap jurulatih melawat seluruh isi dalam kapal yang diamakan “Ship Tour”. Banyak yang diperolehi setiap peserta kerana kapal ini bukanlah kapal yang biasa kerana ia ada sejarahnya sendiri. Nama asal kapal ini adalah “Karin Maru” yang dimiliki oleh Jepun suatu masa dahulu. Kelihatan juga di setiap dinding kapal tergantung potret-potret wajah Jepun yang berkaitan dengan kapal ini. Peserta juga dibawa melawati tempat memandu atau “Bridge” yang menjadi tonggak utama pengawalan kapal. Semua kawalan kapal dilakukan di Bridge. Antara tempat lain peserta lawati bilik enjin, tempat makan atau “Salloon”, dapur atau “Galley” dan lain-lain lagi. Segalanya lengkap di dalam kapal ini.
Taklimat awal yang diberikan oleh Kapten dan Komander
"Ship Tour" bersama jurulatih Mick (bebaju kuning)
Lebih kurang jam 5 petang kapal mula berlayar menuju ke Langkawi. Bermulalah pelayaran dengan laut yang sedikit bergelora membuatkan sebahagian peserta mula mabuk. Lebih kurang setengah jam kemudian, peserta dikumpulkan dan diberi taklimat cara memanjat tiang layar. Setiap peserta diberi peralatan keselamatan seperti “Harness”. Perlatan ini perlu dipakai setiap kali memanjat atau memasang layar. Keselamatan diutamakan dalam kapal ini. Selepas itu peserta mula memanjat tiang layar yang ada sebanyak 3 tingkat tiang layar. Kelihatan sebahagian wajah peserta sedikit takut dan gayat. Mugkin ini kali pertama mencuba aktiviti seperti ini dan ia berlainan dari biasa kerana kita berada di lautan. Sebenarnya aktiviti memanjat tiang layar ini sedikit sebanyak membentuk keberanian dan keyakian dalam diri peserta.
Sebahagian peserta yang telah berjaya memanjat
Peserta sedang melakukan Absailing
Aktiviti terjun laut pula membawa setiap peserta memberanikan diri terjun dari kapal setinggi lebih kurang 5 meter. Tetapi peserta bukan terjun dengan tangan kosong. Peserta perlu mengenakan jaket keselamatan yang telah diberikan kepada setiap peserta. Tetapi bukan semua yang mampu untuk melakukan aktiviti ini. Selepas terjun peserta dikehendaki berenang menuju ke bot untuk menuju ke Pulau Dayang Bunting. Di pulau ini sedikit aktiviti dilakukan serta memberi peserta melihat sendiri keindahan pulau ini yang mana di dalam terdapat sebuah tasik yang indah dan tenang. Peserta diberi masa selama lebih kurang 5 jam untuk menikmati keindahan pulau ini. Ternyata ramai pengujung yang bertandang ke pulau ini tidak kira dalam dan luar Negara. Antara perkhidmatan yang ditawarkan ialah berkayak, bot solar dan sebagainya. Pengunjung boleh berenang dengan percuma di kawasan tasik yang dibenarkan.
Berenang sekitar kawasan tasik
“Treasure Hunt” adalah aktiviti yang menguji para peserta kerjasama dalam kumpulan mendapatkan jawapan yang berkaitan dengan kapal. Semua soalan yang diberikan kepada peserta perlu dilengkapkan dengan masa yang telah diberikan. Masing-masing melihatkan wajah bekerjasama serta bertungkus lumus pusing satu kapal mendapatkan jawapan. Ini sekali gus dapat mengingatkan lagi tentang kapal dengan adanya aktiviti ini.
Aktiviti “Emergency Steering” ialah pengendalian steering kecemasan kapal apabila steering automatic menghadapi masalah. Peserta diberi peluang untuk mencuba sendiri mengendalikan steering kapal yang sangat besar, cara membaca kompas magnetik dan sebagainya. Inilah aktiviti yang dinantikan para peserta iaitu “Take Over the Ship”. Kapal ini akan diserahkan peserta dan setiap peserta memegang jawatan masing-masing yang telah dilantik darilah kapten sehinggalah krew dan anak kapal. Peserta juga dikehendaki merancang aktiviti sepanjang mengambil alih kapal. Ini membuatkan seolah-olah peserta benar-benar mengendalikan kapal tersebut.
Seorang peserta mencuba wengawal steering kecemasan
Menunjukkan bakat yang terpendam
Sebahagian peserta di Gunung Machicang
Pemberian cenderehati sebagai tanda kenangan
Sesi bergambar peserta dan krew kapal
Disediakan oleh: Abdul Hakim b Shahbuddin
Sumber Foto: Komeng, Pija, Tina, Ayu & Ustaz